Rizika registrací ochranných známek „na 3 kliky“ aneb registrace duševního vlastnictví není e-shop

9. 5. 2024 | JUDr. Vladislava Růžičková

Odkrýváme pro vás nebezpečí jednoduchých online registrací ochranných známek. Přečtěte si, proč jsou pečlivá příprava a odborné poradenství klíčem k efektivní ochraně vaší značky a budovaného brandu.

Rizika registrací ochranných známek „na 3 kliky“ aneb registrace duševního vlastnictví není e-shop

V poslední době se setkáváme na trhu (zejména v prostředí internetu) s nabídkami „instantních“ registrací ochranných známek, které ve spojení s úderným marketingem vyvolávají v klientovi pocit, že nemůže být nic snazšího než 3x kliknou, vyplnit formulář, zadat údaje kreditní karty a vše je hotovo.

Z naší praxe vám nicméně můžeme potvrdit, že v tomto případě opravdu platí „dvakrát měř a jednou řež“ a „spěchej pomalu“ a často také naopak neplatí, že „kdo šetří, má za tři“.

Našim klientům jsme registrovali v České republice a dalších zemích světa více než 11300 ochranných známek a věřte nám, že pokud se k registraci každé jednotlivé ochranné známky přistupuje s odpovědností a snahou o pochopení individuálních potřeb konkrétního klienta, tak to tak jednoduché není. 

Našim klientům vysvětlujeme nejen smysl registrace ochranné známky, ale upozorňujeme je i na rizika s registrací a užíváním ochranné známky spojené.

Před podáním přihlášky ochranné známky je vždy důležité provést důkladnou analýzu jaké označení má být přihlášeno, pro jaké výrobky a/nebo služby má být registrace provedena, pro jaké území klient vlastně ochranu potřebuje a také provést maximální možné ověření stavu existence předchozích práv jiných subjektů ke shodným nebo podobným označením.

V případě zbrklého přihlášení ochranné známky bez důkladné přípravy se můžete následně ukázat zejména:

  1. vybrané označení není způsobilé registrace, protože nemá dostatečnou rozlišovací způsobilost
  2. v případě neprovedení rešerše nebo nedostatečně provedené rešerše ve vztahu k předchozím právům mohou třetí osoby na základě svých prioritních práv dosáhnout buď zamezení registrace ochranné známky, nebo mohou i po její registraci dosáhnout vyslovení neplatnosti ochranné známky

Toto jsou důsledky ve vztahu k registraci ochranné známky, ale mnohem závažnější jsou důsledky pro praktickou obchodní činnost. V případě kolizí s právy jiných osob zmaření nákladů vynaložených na marketingu a budování pověsti ochranné známky.

I v případě, že v průběhu přihlašovacího řízení nikdo přihlášku ochranné známky nenapadne, může zbrklá registrace ochranné známky vést k tomu, že následně zjistíte zejména, že:

  1. seznam výrobků a služeb nedostatečně odpovídá vašim obchodním plánům do budoucnosti
  2. označení, které jste si registrovali jako ochrannou známku jen pro Českou republiku, si Váš konkurent rychle zaregistroval v zemích, do kterých vaše společnost tradičně vyváží, a má úmysl vyvážet i pod nově registrovanou ochrannou známkou (např. na Slovensku).

V případě registrací ochranných známek tedy dle našeho názoru platí, že vykolejený vlak instantních „on-line“ registrací by bylo vhodné vrátit do správných kolejí osobního přístupu a odpovědného zvažování konkrétních potřeb budoucích vlastníků ochranných známek.  

Za tým THL Legal s.r.o.

JUDr. Vladislava Růžičková
advokátka
Autorka působí v advokátní a patentové kanceláři jako vedoucí advokát se specializací na ochranu duševního vlastnictví a řešení sporů