Jak chránit svůj originální interiér před kopírováním a napodobováním: Právní tipy pro restaurace, bary, obchody a provozovny

12. 7. 2024 | JUDr. Vladislava Růžičková

Chraňte svůj originální interiér před kopírováním a napodobováním! Naučte se, jak využít právní nástroje k ochraně jedinečných designů ve vašich restauracích, barech, obchodech a provozovnách. Získejte cenné tipy a rady, jak se účinně bránit nekalé soutěži.

Jak chránit svůj originální interiér před kopírováním a napodobováním: Právní tipy pro restaurace, bary, obchody a provozovny

V průběhu předchozích let se na nás obrátilo několik klientů s dotazem, jak lze zakročit proti tomu, že podobu jejich pečlivě a originálně navržených interiérů, zejména restaurací, „okopíroval“ jiný podnikatel.
Mnozí majitelé restaurací, barů nebo obchodů vynakládají značné úsilí a náklady na vytvoření unikátního prostředí a zážitků pro své zákazníky, aby se odlišili od ostatních. Nekalá soutěž evidentně dorazila i do této oblasti.
V některých případech napodobení interiérů ze strany konkurentů představuje zjevnou „inspiraci“, kterou je obtížné právně postihnout. Nicméně zásadní porušení práv prostým okopírováním nebo napodobením interiéru či jeho jednotlivých prvků rozhodně nelze nechat bez odpovědi. Zaslouží si pozornost a rozhodnou reakci, ve které je reálné uspět. Pro ochranu vašeho interiéru a jeho jednotlivých prvků existuje několik právních nástrojů. 
V závislosti na konkrétních okolnostech lze v případě napodobení interiéru v hospodářském styku zakročit zejména na základě následujících právních prostředků:

Nekalá soutěž

Pokud někdo kopíruje vzhled vaší restaurace nebo obchodu, lze se bránit na základě práv proti nekalosoutěžnímu jednání. Napodobování interiéru provozovny, případně celého jedinečného konceptu, lze považovat za nekalosoutěžní jednání, jehož cílem je neoprávněné obohacení se na úkor nápadů a dobré pověsti jiného soutěžitele.
Dle ustanovení § 2972 občanského zákoníku platí: „Kdo se účastní hospodářské soutěže (soutěžitel), nesmí při soutěžní činnosti, ani při sdružování k výkonu soutěžní činnosti, vlastní účast v hospodářské soutěži nekalou soutěží zneužívat, ani účast jiných v hospodářské soutěži omezovat.“ Ustanovení § 2976 odst. 1 občanského zákoníku stanoví, že kdo se dostane v hospodářském styku do rozporu s dobrými mravy soutěže jednáním způsobilým přivodit újmu jiným soutěžitelům nebo zákazníkům, dopustí se nekalé soutěže, přičemž nekalá soutěž se zakazuje.
V případě napodobení interiéru nebo jeho jednotlivých prvků se jedná zejména o tzv. free-riding, tedy jednání, při němž jeden soutěžitel těží z úsilí, nákladů a invence druhého soutěžitele, čímž získává soutěžní výhodu. Za náklady lze považovat například platby architektům za návrhy interiérů a odměny výtvarníkům za jednotlivé prvky interiéru, a to jak prvkům užitého umění (např. speciální podoba baru, stolů, lustrů), tak výtvarných děl (např. obrazy, sochy, výzdoba stěn).
Z hlediska nekalé soutěže není podstatné, že se jedna z provozoven nachází např. v Praze a jiná ve městě 200 km vzdáleném (na území České republiky). Napodobení provozovny může naplnit speciální skutkové podstaty nekalosoutěžního jednání, zejména vyvolání nebezpečí záměny a parazitování na pověsti.
Prostřednictvím ochrany proti nekalé soutěži lze chránit nejen podobu samotných interiérů a jednotlivých prvků (názvů, grafických označení, charakteristické kombinace barev apod.), ale i unikátnost nápadů a konceptů uplatňovaných při provozu restaurace nebo obchodu, např. speciální font nápisů, podobu jídelních lístků, specifický způsob servírování pokrmů nebo nápojů.

Autorská práva

Pokud by došlo k užití podoby interiéru jako architektonického díla, jednalo by se o porušení autorských práv. Jednotlivé jedinečné prvky interiéru, jako jsou originální malby, sochy nebo dekorace, díla užitého umění, jsou rovněž chráněny autorským právem samostatně. Autorské právo k dílu obecně (zejména dílům architektonickým a výtvarným) není třeba žádným způsobem registrovat, neboť vzniká a je chráněno od okamžiku, kdy je dílo vyjádřeno v jakékoli objektivně vnímatelné podobě.
Vzhledem k tomu, že autorem díla může být vždy jen fyzická osoba, je nutné, aby podnikatel (pokud se nejedná o fyzickou osobu, která je sama autorem příslušných děl) měl správně smluvně upravenou možnost domáhat se porušení autorských práv k dílům v interiéru, případně aby se autor domáhal ukončení porušování autorských práv v součinnosti s ním. 

Průmyslový vzor

Pokud je interiér jedinečný, je možné jej chránit jako průmyslový vzor, a to jako průmyslový vzor celkové úpravy interiéru restaurace a úpravy interiéru obchodu. Jako průmyslové vzory lze chránit také jednotlivé jedinečné interiérové prvky jako jsou např. lampy, prodejní stojany, vitríny, stojany na lahve, vývěsní štíty, rámy na obrazy, věšáky na kabáty, křesla, lavice.
V souvislosti s ochrannou průmyslového vzoru je také vhodné zmínit institut nezapsaného průmyslového vzoru Společenství. Ochrana tzv. „nezapsaným průmyslovým vzorem Společenství“ vzniká bez nutnosti registrace, není tedy třeba podávat přihlášku k nějakému úřadu ani platit jakékoli poplatky. Ochrana nezapsaného průmyslového vzoru vzniká pouhým zpřístupněním průmyslového vzoru veřejnosti v EU a trvá po dobu tří let od jeho zveřejnění (veřejnosti v EU). Nezapsaný průmyslový vzor Společenství poskytuje svému majiteli právo zabránit třetí osobě užívat průmyslový vzor bez jeho souhlasu. Nezapsaný průmyslový vzor Společenství poskytuje svému majiteli bránit své právo vůči jiným osobám, pokud užití nezapsaného průmyslového vzoru Společenství těmito osobami představuje vědomé úmyslné napodobení či kopírování takto chráněného nezapsaného průmyslového vzoru. Užití se nepovažuje za výsledek kopírování chráněného průmyslového vzoru, pokud vyplývá z nezávislé tvůrčí práce původce průmyslového vzoru, u něhož se lze důvodně domnívat, že nebyl obeznámen s průmyslovým vzorem, který byl zpřístupněn veřejnosti. Zpřístupněním průmyslového vzoru se rozumí zveřejnění nebo jiné oznámení, vystavovaní, obchodní užití nebo uvedení ve známost jiným takovým způsobem, že během normálních obchodních činností mohly tyto události vejít ve známost v odborných kruzích činných v rámci EU a specializovaných v daném oboru. Tříletou dobu ochrany nezapsaného průmyslového vzoru nelze prodloužit, nicméně do uplynutí období 12 měsíců od okamžiku zpřístupnění veřejnosti je možné na shodný předmět podat přihlášku zapsaného průmyslového vzoru Společenství nebo národního průmyslového vzoru, přičemž takováto ochrana může trvat až 25 let od data podání přihlášky průmyslového vzoru, je-li vždy po uplynutí pěti let za poplatek obnovována.
Ochrana formou průmyslového vzoru (zapsaného i nezapsaného) se vztahuje na vzhled výrobku, který je nový (což znamená, že žádný jiný identický vzor nebyl předtím zpřístupněn veřejnosti nebo ke zpřístupnění došlo na základě vůle původce průmyslového vzoru/ nebo jeho právního nástupce v období 12 měsíců před datem podání přihlášky průmyslového vzoru (resp. před datem uplatňované priority).
V souvislosti s výše uvedeným nicméně musíme konstatovat, že byť je možnost ochrany interiéru jakožto průmyslového vzoru poměrně dostupná a výhodná, v žádném z námi řešených případů ji nebylo možno využít, neboť klienti svá práva jako průmyslové vzory (jako národní nebo průmyslový vzor Společenství) registrovány neměli a obrátili se na nás až v době, kdy již vzhledem k uplynutí zákonných lhůt registrace formou průmyslového vzoru nebyla možná. V současné době je připravována reforma práva průmyslových vzorů na úrovni EU, přičemž v návrhu znění příslušného nařízení se explicitněji uvádí i ochrana výrobku viditelných díky prostorovému uspořádání prvků, které tvoří prostředí interiérů. 

Ochranná známka

Unikátní logo, název provozovny nebo dokonce tvary různých předmětů mohou být registrovány jako ochranné známky – slovní, obrazové i prostorové.  Ochranná známka poskytuje majiteli výlučné právo na používání určitého označení, které identifikuje jeho výrobky nebo služby. Registrace ochranné známky přináší řadu výhod a zajišťuje, že třetí strany nemohou bez svolení používat stejné nebo podobné označení pro shodné nebo podobné výrobky a/nebo služby, pro které je ochranná známka registrována.
Po uplynutí doby 10 let od podání přihlášky ochranné známky, může být ochranná známka opakovaně obnovována, vždy na dobu dalších 10. let.  Registrace ochranné známky tedy umožňuje majiteli restaurace/obchodu chránit vizuální prvky, jako jsou loga nebo dekorace, které jsou charakteristické pro jeho podnik, nicméně není schopna chránit všechny aspekty interiéru provozovny. 

Porušení a nároky

V případě porušení výše uvedených práv (autorských práv, práv k průmyslovým vzorům nebo ochranným známkám) lze požadovat zdržení se porušování autorských práv, odstranění následků zásahu do práva, včetně zničení neoprávněně zhotovené rozmnoženiny či napodobeniny díla, poskytnutí přiměřeného zadostiučinění za způsobenou nemajetkovou újmu  (zejména omluvou a/nebo zadostiučiněním v penězích). Obdobné nároky je možné uplatnit i v případě nekalosouěžního jednání.
Oprávněné osobě náleží vůči porušovateli rovněž právo na náhradu škody a na vydání bezdůvodného obohacení. Ve vztahu k porušení práv k duševnímu vlastnictví (autorských práv, práv k průmyslovým vzorům nebo ochranným známkám) je také možné se domáhat náhrady škody, bezdůvodného obohacení a přiměřeného zadostiučinění formou tzv. licenční analogie. V takovémto případě může soud na základě návrhu stanovit náhradu škody, výši bezdůvodného obohacení a přiměřeného zadostiučinění paušální částkou, a to ve výši nejméně dvojnásobku obvyklého licenčního poplatku za užití poškozeného práva k v době neoprávněného zásahu do příslušného práva.
Ve vztahu k výše uvedenému je třeba dodat, že nárok oprávněné osoby se v případě porušení práv k podobě interiéru zpravidla zakládá na porušení několika z výše uvedených  práv, přičemž v případě podání žaloby jsou pak nároky založeny na kumulaci porušení všech práv. Pro zajištění maximální komplexní ochrany je nicméně samozřejmě nutné mít příslušná práva k průmyslovým vzorům a ochranným známkám registrována.

Závěrem: Kreativita a ochrana v jednom

S pomocí českého právního systému můžete účinně chránit výsledky své kreativity a zajistit, že vaše restaurace nebo obchod si zachovají svoji originálu, kterou si zákazníci zamilují a zapamatují. Je tedy zcela legitimní svoji jedinečnost bránit, přičemž právní úprava vám poskytuje dostatečnou ochranu proti těm, kteří by chtěli těžit z výsledků vašeho úsilí a investic.

Za tým THK Legal s.r.o.

JUDr. Vladislava Růžičková
advokátka
Autorka působí v advokátní a patentové kanceláři jako vedoucí advokát se specializací na ochranu duševního vlastnictví a řešení sporů